fbpx

Hogyan NE nevezzünk ki vezetőket?

Hogyan NE nevezzünk ki vezetőket?

Vezetővé válás, a vezetők beavatása a szervezetben, avagy a vezetői eredményesség alapja.

-Miért épp te lettél ennek a csapatnak a vezetője?
-Nem tudom, csak szóltak, hogy holnaptól én vagyok a főnök.

(részlet egy középvezetővel folytatott beszélgetésből)

A vállalati változások gyors üteme megköveteli, hogy minél előbb betöltsék a megüresedett vezetői pozíciókat és az újonnan kinevezett vezetők is a lehető legnagyobb sebességgel érkezzenek meg új szerepükbe.

Vannak, akik számára ez gördülékenyen megy és vannak sokan, akiknek lassabban, vagy egyáltalán nem sikerül.

Amikor valaki vezető beosztásba kerül, személyes és rendszerszintű kihívásokkal kell szembenéznie, hisz egy esetleges sikertelenség személyesen és a szervezet számára is negatív következménnyel járhat.

Akár felkérés, akár az egyén saját ambíciójából fakadó pályázat sikere révén lesz valaki vezető, számos stresszhelyzet vár rá, gyakran a szervezet egyértelmű útmutatása vagy formális támogatása nélkül.

A témában végzett vizsgálatok azt mutatják, hogy a szervezet által nyújtott segítség mértéke jelentősen befolyásolja a frissen kinevezett vezetők új szerepükben sikerességét.

Ez a támogatás lehetővé teszi számukra, hogy idejüket és energiájukat a szerepük tisztázásához szükséges információk kiderítése és magyarázata helyett a vezetői témákra fókuszálják.

Mit jelent egy új vezetői szerep?

A vezetők munkája talán az egyik legnehezebben körülhatárolható feladatkör.

Mondhatni: helyzetfüggő

Ezért érthetetlen a szervezetek azon működése, hogy a frissen kinevezett vezetőket sokszor az elemi kartempó megtanítása nélkül dobják be a folyóba, hogy nyerjenek nyíltvízi versenyt.

Munkatársként dolgozva évekig, akár többféle munkakörben is, kialakul egyfajta szakmai önismeret, amely magába foglalja a felismert erősségeket és az esetleges gyengeségeket is.

Az új vezetői szerepben, amikor még nem tiszták a szerepelvárások, talán arról sincs információ, milyen képesség, tudás alapján vált valaki kiválasztottá, mindezek megkérdőjeleződhetnek és bizonytalanná válhatnak.

Aláásva ezzel a vezető motivációját is.

Egy gyártósor mellett dolgozó profi operátor, egy gyakorlott értékesítő, egy szakterületén elismerést szerzett pedagógus vagy egy jogász vezetői pozícióba kerülve kapaszkodó nélkül maradhat az előléptetéssel elért szerepében.
Számos újonnan kinevezett vezetői beszámoló szól arról, hogy milyen szorongáskeltő az, hogy nem tudják, mit várnak el tőlük új beosztásukban.

Ez vezethet a kompetenciájukban való elbizonytalanodáshoz és a félelemhez, hogy nem lesznek képesek megbirkózni a vezetői elvárásokkal. És hogy elveszítik (vagy meg sem szerzik) a csapatuk és a szervezet támogatását. És persze ez vezet el végső soron a vezetői fluktuációhoz is.

Ahhoz, hogy egy új vezető sikeressé váljon, hinnie kell ennek a lehetőségében és bíznia kell abban, hogy ő képes az adott pozíció betöltésére.

Egy-egy új vezető kinevezése jelentőségteli pillanat a szervezet számára is.

Ez látszik abból, hogy sokszor mennyi időt, pénzt, energiát fordítanak a megfelelő jelölt megtalálására.

Ehhez képest talán túl kevés figyelmet fordítanak arra, hogy a szervezet miként támogassa őket a pozíciójuk „belakásában”, mit tegyen a vezetői eredményesség érdekében.

vezetői eredményesség

Vezetőként biztonságban akarod tartani a jelenlegi helyzeted és támaszt keresel a továbblépéshez?

A KO Vezetői coaching program segítségével az empátiás készségedet is gyorsan és hatékonyan fejlesztheted.

Kinevezés és ami utána jön

Önmagában attól, hogy kineveznek valakit, talán életében először vezetőnek, még nem válik egyik pillanatról a másikra azzá. Sem a maga, sem a csapata, sem a környezete szemében.

Van jónéhány tennivaló, amellyel ehhez a szervezet hozzá tud járulni és feladata is az ebben való segítségnyújtás.

Amikor a kiválasztási döntést meghozzák, öt alapvető irányba kell üzenetet továbbítani a kinevezéssel kapcsolatban.

  • A kiválasztott jelölt
  • A sikertelenül pályázók
  • A leendő beosztottak
  • A szervezet többi része
  • Szükség esetén külső érintettek

Az átadott információk és a későbbi vezetői eredményesség szempontjából érdemes a következő szempontokat átgondolni:
– Miért éppen ez a személy a megfelelő az adott pozícióra?
– Milyen üzenete lesz a kinevezéssel kapcsolatos információnak?
– A szervezet mely tagjait kell tájékoztatni?
– Mit kell mondani nekik és mikor?

Miért épp ő?

A kiválasztás során kell, hogy legyen egy szempontrendszer, amely alapján az adott jelölt lett az alkalmas.

Akkor is, ha esetleg hosszan és nehezen találtak embert a pozícióra és talán volt kényszerűség is a kinevezésben. A döntést követően hasznos ezen szempontok és eredmények olyan összefoglalása, amely továbbítható az érintettek felé is.

Az üzenet

Az egyértelmű magyarázat arról, hogy miért az adott jelöltet választották, nagyban hozzájárul mind a kétségek vagy összeesküvés-elméletek ellensúlyozásához, mind az új vezető beválásához.

A kiválasztottnak adott visszajelzés egy előrevetített figyelem fókuszálás is, hiszen jó esetben arról szól, hogy a szervezet szerint melyek azok a kompetenciák, amelyeknek a működtetése a jövőbeli vezetői sikeresség záloga lehet.

Ki, milyen információt kapjon? Avagy a vezetők „beavatása”.

Ez a szempont nagyrészt nem szól másról, mint a vezető vezetői szerepbe való beavatásának végiggondolásáról.

A Wikipédia meghatározása alapján a szertartás az a rítus, aminek következtében egy egyén egy közösség tagjává válik.

A vezetők kinevezésekor érthetjük ezt a vezetők közösségére is, de arra a csapatra is, amelynek irányítójává válik az adott jelölt. A beavatás ugyanúgy érinti a beavatandót, mint az adott közösséget. A beavatás révén a kinevezett vezető egy újfajta állapotba kerül, azaz ő válik az illető csoport vezetőjévé.

Azzal, hogy a szervezet segít ebben a lépésben, nagyban hozzájárul az új vezetői identitás kialakításához és a vezetői eredményesség megalapozásához. Méghozzá annak révén, hogy tudatosítja és megerősíti az érintettekben ezt az új állapotot.
A kiválasztási döntés kommunikációjának megtervezésénél azt is érdemes végig gondolni, hogy milyen konkrét akciókkal tud a szervezet hozzájárulni ehhez a beavatáshoz, beavatódáshoz.

A személyiségfejlesztés 10 összetevője

A személyiségfejlesztés egy mély és összetett folyamat, amely során az egyén aktívan részt vesz saját magának és képességeinek fejlesztésében.

7 gyakori tévhit az introvertált munkavállalókról

Fedezd fel az introvertált munkavállalókkal kapcsolatos 7 gyakori tévhitet! Ismerd meg ezeket és értékeld jobban introvertált kollégáidat!

Önértékelés erősítése – DIY – Csináld magad!

Ha gyengült vagy még csak erősödőben van önértékelésünk, vannak egyszerű lépések, amelyeket megtehetünk az önértékelés fejlesztése érdekében. Használd őket!

Stresszhelyzet – DISC modell – eltérő stílusok, eltérő reakciók

A DISC rendszer jól használva optimalizálja az egyén viselkedését, illetve az egyén és környezete együttműködését stresszhelyzet esetén is.

Dühös vagy? Hogyan NE szóljál be? Érzelmek irányítása

Ha kontrollálni tudod érzelmeidet, az segít abban, hogy lelkileg erősebbnek érezd magad. Az érzelmek kezelése is gyakorlást és kitartást igényel. 5 technika ennek gyakorlásához.

A folyamat ereje az együttműködés fejlesztésében

Amikor munkatársak között visszatérő konfliktus van, az a munkacsoport életén is nyomot hagy. Mit tehetsz az együttműködés fejlesztése érdekében?

Önismeretünk labirintusában

Az önismeret azt jelenti, hogy világossá válik a belső világunk működése, az, hogy hogyan reagálunk a körülöttünk lévő világra és hogyan lépünk kapcsolatba másokkal.

Mutasd meg a DISC profilod, megmondom, hogyan reagálsz a változásokra

A DISC profilunk ismerete segíthet megtalálni és kiemelni erősségeinket a változási folyamatokban és hogy felismerjük és kezeljük korlátainkat ezekben az egyébként is nehéz időszakokban.

DISC a csapatban – Lásd színesben a munkatársaidat!

A DISC riport kiváló eszköz a személyes hatékonyság javítására. A DISC team riportja legalább ennyire hasznos a csoportos hatékonyság erősítésére.

Ez az év olyan volt… A velünk élő Ikigai.

A japán eredetű kifejezés, az Ikigai nem mást jelent, mint az élet céljának, az élet értelmének, az élet értékének megérkezése, megtalálása.

A fentiekből fakadóan a kinevezés közlésének megtervezésekor három különféle közösség elvárásait, jelenlegi ismereteit kell különösen szem előtt tartani: a vezető új egysége, a vállalat többi alkalmazottja és a külső érdekeltek.

Ám mindenekelőtt arra kell figyelni, hogy az új kinevezett is megkapja azt a visszajelzést, amely alapul szolgál saját, jövőbeli vezetői szerepének megformálásában.

Amennyiben nincs ilyen üzenet, vagy nem eléggé támogató („jobb nem lévén téged választottunk…”, „te jutottál eszünkbe…”, a János nem vállalta el…”, stb), akkor ahelyett, hogy segítenénk, azt is az újonnan kinevezettre testáljuk, hogy a maga számára megtalálja és elfogadhatóvá tegye saját alkalmasságának indokait.

Minden más érintettnek is szüksége van a kinevezéssel kapcsolatos információkra. Önmaguk és az új vezető miatt is. Sok esetben ezzel egy negatív fluktuációs spirált lehet megelőzni.

Mindegyik, a kiválasztásban érintettcsoportnak kicsit másra van szüksége.

A sikertelenül pályázókat tájékoztatni kell arról, hogy miért nem választották meg őket, és milyen jövőjük van a szervezetben és felmerülhetnek kérdések a jövőbeli karrierlehetőségekkel kapcsolatban is.

A közvetlen beosztottak és más munkatársak tudni akarják, hogy ez a kinevezés jelez-e számukra változást, és hogy számíthatnak-e arra, hogy az eddigiekhez képest más módon kell együttműködniük a kinevezettel.

Egy ideális világban az új vezető csapatában senki sem lepődne meg a hivatalos bejelentéstől. Abban a világban, ahol a vállalati kommunikáció rendszeres, nyílt, tudatos és őszinte lenne, mindenki ismerné az olyan fontos információkat, amely stratégiai vagy operatív váltást igényel.

A reálisabb világban a kinevezett és az alkalmazottak legalább indoklást kapnak, mielőtt bármilyen nyilvános bejelentés vagy a telefonkönyvben való változtatás megtörténne. A közvetlen beosztottak megismerhetnék az új vezetőt és előre láthatnák, hogyan működhetnek együtt vele. Az egyéni beszélgetések megnyugtathatnák a többi jelöltet arról, hogy tehetségüket és erősségeiket megbecsülik, és hogy továbbra is jó úton haladnak az előre lépésük érdekében.

vezetői siker

Min múlik a vezetői eredményesség a kinevezés után?

Függetlenül attól, hogy egy vállalat belülről léptet elő vagy kívülről választ egy jelöltet, bízik abban, hogy az új vezető képességei és tapasztalatai alapján képes megfelelni a munka kihívásainak.

Azonban a tapasztalatok azt mutatják, hogy sok vezető nem tud olyan sikeres lenni, mint ahogy azt a felvételi vagy előléptetési szakaszban előre jelezték.

Az új vezető kudarcának hátterében általában az alábbi okok állnak:

  • a kulcsfontosságú kapcsolatok kiépítésének elmulasztása
  • a szervezet kultúrájának lassú tempóban történő elsajátítása
  • a szerepelvárások tisztázásának elhanyagolása

Ahhoz, hogy az új vezetők eredményesek lehessenek, alkalmat kell teremteni számukra, hogy a fentiekre koncentrálhassanak ahelyett, hogy saját értékességüket és érvényességüket bizonyítgatnák – önmaguk és – a szervezet előtt.

A vezetéssel kapcsolatos kutatások, amelyek többnyire a jellemzőket, stílusokat, cselekvéseket, cselekvési logikákat, szituációs összefüggéseket, interakciókat vizsgálják, nem kínálnak egyszerű, biztos és elégséges kapaszkodót a vezetői szerephez kapcsolódó viselkedések elsajátításához.

Ehhez a közvetlen vezetők és a HR munkatársak tudnak nagyrészt segítséget nyújtani.

Azáltal, hogy megadják az új szerepben való eligazodásához szükséges releváns információkat. Megmutatják és elmagyarázzák a szervezet működési dinamikáját. Személyre szabott, vezetői eredményességet fejlesztő programokat biztosítanak.

És végül, de nem utolsósorban reális elvárásokat állítanak, amelyek biztosíthatják a kezdeti sikerélményeket.

És ha úgy érzed, hogy  coachként tudlak támogatni a vezetői munkakörrel járó kihívások leküzdésében, akkor itt várom a megkeresésed:

https://www.puskarildiko.hu/#jelentkezes

Vagy ezen a számon is megtalálsz:

0630-9281-469

Ha tréningen szeretnél velem találkozni, akkor a DISC kommunikációs tréning jelenti a legközelebbi alkalmat.

Facebookon is megtalálsz!

Comments Box SVG iconsUsed for the like, share, comment, and reaction icons
Cover for Coaching és pszichológia - Puskár Ildikó
940
Coaching és pszichológia - Puskár Ildikó

Coaching és pszichológia - Puskár Ildikó

Pszichológusként, coachként abban támogatlak, hogy erőforrásaidból a legjobb megoldásokra találj.

5 TIPP AZ ÉRZELMI INTELLIGENCIA FEJLESZTÉSÉHEZ 

Te melyikkel kezdenéd? Vagy már elkezdted? Írd meg kommentben!

#érzelmiintelligencia; #érzelemkifejezés; #érzelmekamunkahelyen #önismeret; #önreflexió

5 TIPP AZ ÉRZELMI INTELLIGENCIA FEJLESZTÉSÉHEZ

Te melyikkel kezdenéd? Vagy már elkezdted? Írd meg kommentben!

#ÉrzelmiIntelligencia; #érzelemkifejezés; #érzelmekamunkahelyen #önismeret; #önreflexió#hapéntekakkorpszichológia; #érzelmiintelligencia; #önismeret; #empátia; #EQ; #kommunikációfejlesztés; #önfejlesztés; #konfliktuskezelés; #motiváció; #empátia; #D.Goleman; #coachingéspszichológia;
„Egy ilyen okos ember és mégis, hogy viselkedhet így másokkal?
A minap egy beszélgetésben tette fel ezt a kérdést az egyik ügyfelem, de gondolom, mindannyian találkoztunk már hasonló jelenséggel, amikor egy tájékozott, intelligens ember teljesen ügyetlenné válik társas helyzetben.
Hasonló felismerés indította el az érzelmi intelligencia kutatásokat a 80-as években. Igen, ez egy alig 40 éve ismert jelenség…
Maga az érzelmi intelligencia fogalma azért született meg, mert felismerték, hogy a hagyományos intelligencia meghatározások kevésbé alkalmasak az élet különböző területein elért sikerek, beválások bejóslására. Hisz az, hogy valaki hogyan boldogul a munkahelyén, milyen karrierutat tud bejárni, az nem csak kizárólag az intellektuális képességein múlik, hanem azon is, hogy hogyan viselkedik társas helyzetekben, mennyire tud olvasni mások megnyilvánulásaiból és mennyire van tisztában a saját működésével.
Az érzelmi intelligencia fogalmát Mayer és Salovey (1990) írták le először, de a köztudatba Daniel Goleman 1995-ben megjelent könyve révén került be.
D. Goleman leírásában az érzelmi intelligencia öt összetevőből áll:
1. Éntudatosság, saját állapotunk, érzelmeink pontos és tudatos észlelése
2. Önszabályozás, önkontroll, érzelmeink kezelésének képessége
3. Motiváció, elköteleződés
4. Empátia, mások érzelmeinek pontos észlelése és lereagálása
5. A társas viszonyok kezelése, kommunikáció, konfliktuskezelés
Az EQ-val kapcsolatban az a jó hír, hogy az IQ-val szemben fejleszthető, bármelyik területének edzése hozzájárul EQ-nk erősítéséhez!
Az érzelmi intelligencia arra is hatással van, hogy hogyan kezelünk stresszel járó helyzeteket. Egy közelmúltbeli, sürgősségi személyzet körében végzett kutatás arra mutat rá, hogy a magas EQ-jú személyek inkább kihívásnak tekintik a vészhelyzetet és képesek átvenni a helyzet megoldása érdekében az irányítást. Ezzel szemben az EQ-ban alacsonyabb értéket mutató személyek fenyegetésnek tekintik a cselekvésre felszólító helyzetet, és hajlamosak átengedni a döntést, esetleg megpróbálnak elmenekülni a helyzetből.
Egy másik fontos, közelmúltbeli kutatás a közösségimédia használat negatív hatására hívta fel a figyelmet. A személyes interakciók nagyobb lehetőséget biztosítanak az érzelmi közelségre és kapcsolódásra, mint az online kommunikáció. Az elmúlt két évtizedben az e téren bekövetkezett változások hosszabb távon pl. az empátia csökkenésének veszélyével járhatnak.
Öt tipp az EQ fejlesztéséhez:
1. Figyelj az érzéseidre! Időről időre tudatosítsd magadban, hogy vagy éppen, milyen érzések vannak benned?
2. Gyakorold az érzelmeid kifejezését! Fogalmazd meg egyes szám első személyben, akár pozitív, akár negatív érzelmi állapotban vagy: „Nagyon hálás vagyok neked azért, hogy…”
3. Próbáld meg beleképzelni magad mások helyzetébe, eljátszani a gondolattal, hogy mi járhat a fejükben, mi lehet fontos számukra…
4. Teremts magad számára időt, hogy tisztázd, milyen értéke a legfontosabb számodra, mi az, ami a leginkább motivál téged…
5. Teremts magadnak lehetőséget olyan emberi kapcsolódásokra, amelyekben őszintén, segítő módon kaphatsz és adhatsz visszajelzést.
... See MoreSee Less

6 days ago

0 hozzászólás

Trackbacks/Pingbacks

  1. És te tudod magadról? - Puskár Ildikó - […] vajon milyen tudásaink, képességeink, készségeink teszik ezeket lehetővé, – és visszajelzést sem kapunk másoktól, – eddigi karrierünkben egy területen…
  2. Durston: Amit a gyerekeimtől tanultam a menedzsmentről - Puskár Ildikó - […] Igazi könnyű és szakmailag érdekes olvasmány arról, hogy életünk e két fontos szerepében szerzett tapasztalataink hogyan tudnak segíteni menedzserként,…
  3. Vezetés másként... - Puskár Ildikó - […] könnyű beleállni a vezetői szerepbe, ráadásul úgy, hogy ezt a másik egyáltalán észre vegye, […]
  4. Változási folyamat és fejlődés - Puskár Ildikó - […] változási folyamat szinte soha nem megy […]
  5. Karrierszakasz alkalmazotti és vezetői szemmel. - Puskár Ildikó - […] Ahogy tapasztalatokat szerzünk és párhuzamosan más-más életszakaszba is kerülünk, úgy változik a fókuszunk a munkahelyi előre jutásunkat illetően. […]
  6. 5 tipp, hogy jobban érezd magad a munkatársaiddal - Puskár Ildikó - […] csapatjátékosság a munkaköri leírás egyik leggyakoribb mondata, bár ritkán van jól […]

Egy hozzászólás elküldése

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Ne várj tovább! Induljunk el együtt mielőbb!